Bano wint subsidie om aantrekkelijke en toegankelijke badkamers te ontwerpen
Wil je een esthetisch mooie badkamer of een functionele die aan je behoeften voldoet? Voor mensen met een lichte handicap is het het een of het ander. Vandaag de dag is er zelden de mogelijkheid om beide te hebben. Bano wil universeel ontworpen badkamers ontwikkelen die niet alleen toegankelijk maar ook aantrekkelijk zijn. Om dit te bereiken hebben we een subsidie ontvangen van Design and Architecture Norway (DOGA).
Badkamer die esthetisch aantrekkelijk en toegankelijk is
In veel gevallen moest er gekozen worden tussen een badkamer die esthetisch aantrekkelijk en uitnodigend is, of een badkamer die functioneel is voor mensen met een beperking. We vroegen ons af waarom je eigenlijk moet kiezen? Kan het niet allebei?
Het antwoord is dat het inderdaad mogelijk is om esthetisch mooie badkamers te creëren, zelfs voor mensen met beperkte mobiliteit – en dit is precies de uitdaging die we bij Bano willen aangaan.
Om onze visie te ontwikkelen, hebben we subsidie aangevraagd bij Design and Architecture Norway (DOGA). Sinds 2009 hebben zij in totaal 107,5 miljoen Noorse kronen toegekend aan 263 projecten via hun designgedreven innovatieprogramma (DIP).
“DIP wil zorgen voor een betere en meer sociaal bruikbare innovatie door het gebruik van designmethodologie in de idee-ontwikkelingsfase van innovatieprojecten. DIP wil bijdragen aan nieuwe competentie in designgedreven innovatie – en leiden tot nieuwe producten, diensten, processen of organisatievormen.”
In 2023 bedroeg het te verdelen fonds 10 miljoen Noorse kronen, verdeeld over 20 innovatieprojecten. We zijn erg blij en trots om te kunnen aankondigen dat Bano door het selectieproces is gekomen, want er was een pittige concurrentie met meer dan 110 sterke aanvragen.
Bano heeft in totaal 600.000 Noorse kronen gekregen om badkamers te ontwikkelen met een minder institutioneel karakter.
Dit staat in het juryrapport:
“DIP wil traditionele bedrijven stimuleren om design te gebruiken als middel voor innovatie. Deze activiteit richt zich op een kritieke en tot nu toe onvervulde niche in de badkamermeubelmarkt, met de wens om de kloof tussen esthetiek en functionaliteit te overbruggen. Het project laat zien hoe design als innovatiemiddel oplossingen kan creëren die het dagelijks leven van gebruikers verbeteren door inclusief, functioneel en esthetisch design.”
Here you can read about all the 2023 winners.
Een markt in trek
Als leverancier van badkamers voor verpleeghuizen en ziekenhuizen ervaren we een toenemende vraag naar badkamers met zo min mogelijk institutioneel karakter. Tegelijkertijd zijn er weinig alternatieven op de markt die esthetiek en functionaliteit combineren.
Met deze vraag willen we een universeel ontworpen toilet- en wastafelconcept maken dat zowel mooi als praktisch is. Op deze manier krijg je een aangepaste badkamer die voldoet aan de unieke behoeften van het individu, terwijl het typische steriele en ietwat onpersoonlijke karakter van een institutionele badkamer vermeden wordt.
We willen de mogelijkheid bieden om ouder of gehandicapt te zijn zonder het gevoel te hebben dat je in een instelling woont – een leven waarin je minder gestigmatiseerd wordt, ook al heb je aanpassingen nodig. Dit gaat ook over waardigheid – waarom zou je geen aangename omgeving hebben, ook als je een mobiliteitsbeperking hebt? We hopen dat onze badkamers een oplossing bieden voor deze uitdaging.
Blijf op de hoogte
Wil je ons volgen bij het ontwikkelen van aantrekkelijke en aangepaste badkamers? Blijf op de hoogte hier op onze website, want we zullen het proces met je delen en we kijken ernaar uit om je het eindresultaat te laten zien!
Volg deze link en lees wat Pressenytt schreef over Bano dat 600.000 Noorse kronen ontving als steun voor het ontwikkelen van betere badkamers.